TILLBAKANÄSTA

Movement Matters av Helena Blomqvist

TEXt: intervju av Sookyoung Huh, publicerat 2016-07-01

 

Kan du berätta om arbetet med namnet Florentine

Florentine är en storslagen figur, hon är geniet, hon är den prima ballerinan, hon är den stora tänkaren och den mytiska cirkusartisten. Florentine är en mycket gammal kvinna som levt sitt livunder 1900-talet. I bilder som ser ut att vara tagna ur Florentines fotoalbum får vi se glimtar ur hennes liv. Florentine blickar tillbaka och minns. Hennes mentala tillstånd och ensamhet tillåter låtsasvänner att träda in i denna innehållsrika långa livshistoria. Det är oklart vad som är på riktigt och vad som är hallucinationer och fantasifigurer. Vad är minne, vad är fantasier och vad är verkligt? Är de magiska ögonblicken påhittade i Florentines huvud? I bildsviten ”Florentine” utspelar sig scenerier i ett fiktivt gatukvarter. Interiörerna innesluter en förlorad tid. Gamla tidningar, flagnade tapeter och krackelerande väggar håller kvar det förflutna. I det okända finns dock alltid något mer eller mindre bekant, som lockar in i den påhittade verkligheten. Otaliga skikt av föreställningar, anspelningar och stämningar lagras en efter en. Var i tiden befinner vi oss? I en tid som för länge sedan är förbi eller långt in i framtiden? Det svunna och det kommande sammansmälter emellanåt i dessa verk. Somliga utvidgar ett ögonblick i en evighet. 

Berättelsernas ursprung, vart kommer de ifrån? Är det egna barndomsminnen eller är det, kanske i relation till någon favoritsaga eller någonting annat?

Jag har skapat den fiktiva berättelsen om Florentine med bildidéer som dykt upp i mitt huvud. Men jag inspirerades av legendariska genier som Gertrude Stein, Simone de Beauvoir, Isadora Duncan, Virginia Woolf, Edith Piaf etc. Jag har byggt upp ett kvarter där historien om Florentine och de dansande mössen utspelas. Varje bild i utställningen har en historia att berätta, och bildsviten binder samman berättelserna.

Berätta om din arbetsprocess och om hur arbetet fortskridit denna gång.

Alla de olika arbetsmomenten har sina fördelar och nackdelar. Det är underhållande att bygga hus i liten skala, som kvarteret och teaterscenen i den här utställningen. Men jag tycker även om att fotografera stora iscensättningar, som när jag hyrde ett nedgånget slott för en helg och byggde sceneriet i verklig storlek. Då kan jag få upp ett helt annat tempo i arbetsprocessen. 

Det verkar vara både tidslukande och arbetsintensivt.

Det har blivit mitt arbetssätt för min bildvärld. Jag hittar lösningar för nya bildidéer genom att bygga upp en iscensättning i litet format, eller fotograferar på olika ställen och sätter ihop bilden i datorn. Oftast skulle det inte vara möjligt att göra en av mina bilder vid ett och samma fotograferingstillfälle, eftersom det skulle bli alltför komplicerat.  Det finns en tjusning i att låta arbetet ta lång tid, då kan jag under arbetets gång gå in i bilden jag håller på med och associera fram nya bilder i samma svit. 

Historiskt sätt har ett av fotografins adelsmärken varit att fånga rörelse och ögonblick. I ditt arbete verkar ögonblicket finnas i berättelsen och själva fotograferingen sker sist efter mödosamt arbete. Hur fungerar det här för dig? Återskapar du ögonblicket genom olika försök och fotograferingar?

När jag får en bildidé är det oftast höjdpunkten av en rörelse eller händelse som jag skapar. Men under fotograferingsögonblicket skapas nya höjdpunkter och jag brukar behöva ändra och prova mig fram tills jag hittar till den bildidé jag hade från början. Men ibland bildas nya bättre ögonblick när jag fotograferar än vad grundidén var.

 

 

Daybed portrait 1968, 87x110 cm. Samtliga verk ur bildsviten Florentine är från 2016 med teknik: fine art digital print.

The ivory dress, 120x95 cm.

Titlar från vänster: A day off, 71x100 cm, The five positions, 77x120 cm, Picnic at Seameadow 103x130 cm, To the moon...and home, 113x130 cm, A rose is a rose, 94x100 cm, Bel air, Circus, 83x120 cm, Spring evening, 88,17x120 cm, Sunday morning, 80x110 cm, The leaves are leaving, 88x120 cm.