TILLBAKA | NÄSTA

ATT FÖREVIGA FÖREVIGANDET


Text: Linda Bergman, Verk: Per Englund
PUBLICERAD: 2022-07-01

1-2) Per Englunds bok Swedish Arborglyphs med hans fotografier från bokskogar i Stockholm, Göteborg och Ödeshög. Svensk Bokproduktion, 2022. 3-4) Per Englunds bok San Francisco Sidewalk Inscriptions med hans fotografier från San Fransisco. Svensk Bokproduktion, 2019.

Han kallar dem ”mellanböcker”. Böcker han gjort fort och relativt billigt mellan längre och kostsammare projekt. De är två böcker som ska bli tre så småningom. Innehållet är olika typer av meddelanden och symboler, inristade i trä eller betong. Givetvis väcker meddelandena nyfikenhet. Vilka är de älskande, de som valt att skriva sina namn och vad står de korta budskapen för som finns att läsa och vem har skrivit dem och varför? 

Per Englund är en samlare och en produktiv sådan. Han samlar tematiskt på motiv via sina fotografier och skapar i ett konstant flöde. Trots sin ringa ålder har han producerat ett tjugotal fotoböcker. Jag är väldigt förtjust i mellanböckerna, de anspråkslösa. Ju enklare, desto bättre. Och enklare behöver inte vara ytligare, tvärtom. Det finns en nerv som berör. En nerv som gärna går förlorad i det alltför prydliga, alltför glossiga. 

Jag sitter på en uteservering vid havet på en träbänk med tillhörande bord, där det i en av brädorna finns ett kantigt hjärta inristat. Jag undrar över om kärleken i hjärtat är ”forever” och tänker på hur Per Englund bland annat har letat efter hjärtan som detta. Evig kärlek, åtminstone för ett ögonblick, när texten kommer till. Böckerna jag refererar till kallar han San Francisco Sidewalk Inscriptions och Swedish Arborglyphs. Olika platser, olika länder men samma typ av meddelanden. 

Vad får oss att vilja skriva in evig kärlek? Stundens hetta, rädslan för ensamheten, viljan att något ska vara beständigt i det ständigt föränderliga? Meddelandena tycker jag i stället påminner om det obeständiga, frustrationen över att inte kunna fånga något, behålla något och att inget kan tas för givet.

Fotografi, en vilja att fånga och bevara. I Per Englunds två böcker sker denna längtan i två steg, i en önskan att föreviga förevigandet. 

Linda Bergman (f. 1976) är skribent/kritiker och fotograf/konstnär samt medgrundare av och chefredaktör för VERK tidskrift och tilldelades 2018 Publishingpriset och 2020 Dynamostipendiet för sitt arbete med VERK. Bergman driver också bokförlaget Boris Press och har varit redaktör för flertalet böcker. Linda Bergman är medlem i Svenska konstkritikersamfundet, AICA.

Per Englund (f.1981 i Göteborg) är en svensk fotograf och fotoförfattare. Han har publicerat ett tjugotal böcker och är utbildad till tryckare i Tumba. Englunds praktik fokuserar i huvudsak på fotoboken, där boken fungerar både som fysiskt objekt och publiceringsform. Han rör sig fritt mellan analoga och digitala tekniker och blandar småskaligt bokhantverk med massproduktion.