tillbaka | nästa

Hyllmeter snygga böcker

Text: Sandra Praun
publicerad: 2021-07-01

VERK3_SandraPraun.jpg

Ur en av Sandra Prauns bokhyllor.

Att snygga böcker säljs per hyllmeter var något både Sveriges Radio och Sveriges Television uppmärksammade nyligen. Anledningen var en debatt som hade blossat upp på sociala medier runt ett inredningsreportage i SvD Perfect Guide. Husägaren avslöjade att han hade anlitat en bokkonsult för att fylla de platsbyggda bokhyllorna. Kulturredaktionerna intervjuade företrädare för bokhandeln Hedengrens och antikvariatet Rönnells. Båda bekräftade att det inte alls är ovanligt att de får beställningar på böcker som är snygga och att de då säljs bokstavligen som metervara. I vissa fall innehåller beställningen även en specifikation på hur höga böckerna ska vara – något som å ena sidan förhöjer det absurda, men å andra sidan är helt konsekvent eftersom syftet är att fylla ett givet utrymme. De upprörda och nedlåtande rösterna på Twitter ser den här företeelsen som ett tecken på brist på kultur och bildning i dagens samhälle. Men det här är inte ett nytt fenomen.

Ur min egen samling, som består främst av konst- och designböcker samt böcker om böcker, tar jag fram Alberto Manguels En historia om läsning och hittar snabbt ett favoritstycke (sedan tidigare markerat med – för säkerhets skull – både gul post-it-lapp och svart kulspetspenna):

Senare gjorde jag en annan upptäckt som tonåring i min fars nästan helt oanvända bibliotek i Buenos Aires (han hade beordrat sin sekreterare att fylla hyllorna och hon hade köpt böcker [det vill säga endast inlagor, såsom böcker såldes förr] per meter och skickat dem till inbindning efter hyllhöjden, så att titlarna överst på sidorna i många fall var bortskurna, och ibland saknades till och med de översta raderna).

När jag letade efter En historia om läsning slogs jag av två saker:

1. att jag inte har en tydlig ordning på böckerna, vilket leder till att jag ofta får just leta och därmed spendera orimligt mycket tid framför bokhyllan. Men det gör också att jag återupptäcker och uppmärksammar andra böcker.

2. att det finns metervis av böcker i min bokhylla som jag har köpt bara för att de är snygga. Jag erkänner: jag köper böcker för att de är fina att titta på, sköna att ta på, härliga att bläddra i. Jag köper böcker för att de har ett udda format, ett prassligt papper, en sällsynt välgjord prägling. Jag köper böcker för att de har stansade hål, inklistrade små detaljer, perforeringar som lockar till ingrepp.

Snygga böcker finns överallt: bokhandlar, antikvariat, museishoppar, konceptbutiker, loppisar... Resor har för mig blivit givna tillfällen att hitta böcker på. Ganska opraktiskt med tanke på vad de väger, men fint eftersom boken utöver sitt eget värde bär med sig känslan av platsen där jag stått och bläddrat bort mig i tid och rum. Det är en överrumplande känsla att vakna upp ur intensivt bokbläddrande och för en kort stund inte veta vilken stad jag befinner mig i. Att upptäcka nya bokhandlar är spännande, men det är också något speciellt med att besöka samma bokhandel om och om igen, som en ritual.

Mina New York-vistelser har alltid börjat på samma sätt: Jag landar på sen eftermiddag lokal tid vilket innebär sen kväll i kroppen. Jag lämnar mitt bagage på boendet och får i mig lite mat på en deli. Ur ett New York-perspektiv är det för tidigt att sova, men min hjärna som går på svensk tid mäktar inte med att vara social. Lyckligtvis har en av världens bästa bokhandlar öppet till klockan 22:30 och erbjuder därmed ett introvert alternativ att möta staden på.

Strand Book Store grundades 1927 av Benjamin Bass och drivs än idag som ett familjeföretag av hans barnbarn Nancy Bass Wyden som började hjälpa till redan som sexåring med att vässa pennor åt personalen.

Eftersom Strands Rare Book Room på översta våningen inte har kvällsöppet krävs minst ett återbesök dagtid. Lägligt nog har då även väskaffären snett mittemot öppet, där jag varje gång införskaffar en ny resväska för att få hem alla böcker i. Strand håller nämligen vad de lovar i sitt motto: ”18 miles of books”. 28.968,2 hyllmeter snygga böcker.

Sandra Praun är grafisk designer med egen verksamhet sedan 2001. Tyngdpunkten i hennes arbete är bokdesign, för bland annat Tuija Lindström, Dawid, Helene Schmitz, Julia Peirone och Hasselbladstiftelsen. Förutom uppdragsarbeten skapar hon även egna böcker, såsom NOIR – A Serendipitous Encyclopedia Inspired by 1001 Names for the Color Black (Praun & Guermouche, 2020), You Say Light – I Think Shadow (med Aleksandra Stratimirovic, Art and Theory, 2015) och den pågående antologiserien Disassembled Dictionary.

I juni 2020 lanserade hon förlaget Praun & Guermouche tillsammans med konstnären Oscar Guermouche. Förutom bokproduktion och publicering omfattar verksamheten ett showroom, ett bibliotek och en shop.

Böcker ur Sandra Prauns boksamling.

tillbaka | nästa